Wat is een digitale tachograaf en hoe gebruik je die?

  • Flex
  • Comments Off
digitale tachograaf

Een digitale tachograaf is een apparaat ter grootte van een radio dat op vracht- en personenauto’s wordt gemonteerd. De tachograaf registreert digitaal verschillende soorten bestuurders- en voertuiggegevens, zoals reisafstand, snelheid, rijtijd en activiteit van de bestuurder. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de unit en op bestuurderskaarten. Heb jij een bedrijf waarbij veel gebruik wordt gemaakt van transport, dan zul je met een tachograaf in het voertuig moeten gaan werken. Hieronder lees je wat dat inhoudt.

Is een digitale tachograaf verplicht?

De installatie van een digitale tachograaf is verplicht voor nieuwe voertuigen die vanaf 1 mei 2006 in gebruik zijn genomen, evenals voor de vervanging van een analoge tachograaf die defect is geraakt bij voertuigen die passagiers vervoeren met meer dan 9 zitplaatsen en bij voertuigen van meer dan 3,5 ton geregistreerd sinds 1 januari 2003, indien technisch haalbaar.

Hoe werkt een digitale tachograaf?

Digitale tachografen bestaan ​​uit de voertuigunit, bewegingssensor en tachograafkaarten. De voertuigunit is het moederbrein van de tachograaf, het heeft een processor, een klok, twee kaartsleuven, een display, een printer, een download connector en een controller voor handmatige invoer.

De voertuigunit bevindt zich in het bestuurdersgedeelte van de cabine. De bewegings- of snelheidssensor bevindt zich op de versnellingsbak. De zender eenheid produceert elektronische pulsen wanneer de as van de versnellingsbak draait. De versleutelde signalen worden naar de voertuigunit gestuurd waar ze worden geregistreerd.

Het type bestanden bestanden

Gegevens worden opgeslagen als een .ddd-bestand dat kan worden geïmporteerd in tachograaf analyse software. In Spanje en Frankrijk hebben de .ddd-bestanden verschillende formaten. In Spanje is het bestandsformaat voor digitale tachografen .tgd en in Frankrijk zijn er 2 soorten bestandsformaten voor digitale tachografen: de voertuiginformatie wordt opgeslagen in het V1B-formaat en de chauffeurs gegevens worden opgeslagen in het C1B-formaat.

Wat registreert een digitale tachograaf?

Een digitale tachograaf verzamelt en bewaart de volgende gegevens:

  • Datum
  • Snelheid
  • Bestuurder of bijrijder
  • Aantal keren dat een chauffeurskaart per dag wordt geplaatst
  • Door de bestuurder afgelegde afstand, vastgelegd via kilometerteller
  • Bestuurders activiteit (rijden, rusten, pauzes, andere activiteiten, beschikbaarheid)
  • Datum en tijd van activiteiten
  • Bepaalde gebeurtenissen zoals een te hoge snelheid, rijden zonder bestuurderskaart, sabotage, pogingen tot fraude en fouten
  • Handhaving controles
  • Details van tachograaf kalibraties

Soorten tachograafkaarten

Gegevens kunnen worden vergrendeld in de tachograaf eenheid met behulp van een bedrijfskaart. Dit zorgt ervoor dat de gegevens niet door een ander bedrijf kunnen worden opgehaald als het voertuig van eigenaar verandert. Alle gegevens kunnen nog steeds worden opgevraagd met behulp van een controlekaart of een werkplaatskaart.

De vier soorten tachograafkaarten

Er zijn vier soorten tachograafkaarten:

  • de bestuurderskaart
  • de controlekaart
  • de werkplaatskaart
  • de bedrijfskaart

Bestuurderskaarten worden door bestuurders gebruikt om rij-, rust- en activiteit informatie vast te leggen. Controlekaarten worden door wetshandhavingsinstanties gebruikt om gegevens van de tachograaf op te halen. Een controlekaart kan elke bedrijfsvergrendeling die is ingesteld, opheffen. Werkplaatskaarten worden gebruikt door geautoriseerde en officiële tachograaf technici om tachografen te kalibreren, installeren of repareren. Bedrijfskaarten worden gebruikt om gegevens van de tachograaf over hun werknemers en voertuigen op te halen. Bedrijven kunnen ook informatie vergrendelen met hun bedrijfskaart of derden machtigen om gegevens te verzamelen.

De tachograaf staat 4 verschillende opties toe: rijden, andere activiteiten, rust en beschikbaarheid. De ‘rijmodus’ wordt geactiveerd wanneer het voertuig in beweging is. De digitale tachograaf kiest bij stilstand meestal automatisch de modus ‘ander werk’. De standen ‘rust’ en ‘beschikbaarheid’ kunnen bij stilstand handmatig door de bestuurder worden geselecteerd. De tachograaf symbolen geven de huidige tachograaf modus weer. 

Previous «
Next »