• Homepage
  • >
  • marketing
  • >
  • Steeds meer ondernemers gebruiken de podcast als marketing tool

Steeds meer ondernemers gebruiken de podcast als marketing tool

  • Flex
  • Comments Off
podcast als marketing tool

Alles wijst erop dat Spotify een grote speler gaat worden op het gebied van social media. Merken en (publieke) personen willen steeds vaker meer van zichzelf laten zien en een cirkel om zich heen creëren met volgers. Spotify is hier uitermate geschikt voor. Als merk kun je een playlist maken en jezelf op deze manier onderscheiden en een duidelijker beeld neerzetten. Podcasts worden hier echter ook veel voor gebruikt, dit is eigenlijk een soort radioprogramma. Er zijn tegenwoordig podcasts te vinden over zo’n beetje elk onderwerp en ook steeds meer ondernemers beginnen een podcast als marketing tool. Waar moet je echter op letten als je een podcast maakt als ondernemer?

podcast als marketing

Eigen radioshow met alleen informatie die jij wil delen

Een podcast kun je zien als een radioprogramma met als grote verschil dat er minder of geen reclame in voorkomt en dat je zelf bepaalt waar je het over hebt. Je hebt ze in verschillende vormen, zoals verhalen, columns of interviews. Een podcast is erg handig als je veel te vertellen hebt over een bepaald onderwerp en het lastig vindt om dit te beschrijven in een blog. Of wanneer je niet de middelen en tijd hebt om een video te maken. De duur bepaal je zelf. Je kunt het inzetten voor elke branche, van babykleding tot de nieuwste Audi kan besproken worden.

Een promo video maken is veel omslachtiger

Vooral sinds het begin van de corona uitbraak zien we de aantallen podcasts toenemen. Ondernemers hadden tijd over, of moesten nieuwe manieren bedenken om hun personeel aan het werk te houden en als bedrijf op te blijven vallen. Daarnaast kan een podcast overal gemaakt worden, dus ook thuis. Een video is voor veel ondernemers een stap te ver, omdat je dan ook moet gaan monteren en over de juiste spullen moet beschikken. Voor een podcast heb je eigenlijk alleen een microfoon nodig, die in elke telefoon of laptop zit. Daarnaast heb je niet de stress dat je op een beeldscherm verschijnt, wat veel mensen niet fijn vinden om te doen.

podcast marketing

De podcast als bindmiddel met je klanten

Als je als bedrijf besluit om podcasts te gaan maken, moet je wel beseffen dat dit een commitment voor langere tijd is. Je moet je publiek opbouwen en er is een grote kans dat je eerste paar ‚uitzendingen’ niet veel beluisterd worden. Wat we echter zien is dat, als je podcast eenmaal is ontdekt, je op deze manier een trouwe groep mensen aan je kunt verbinden, die vaak jouw platform promoten als ze er positief over zijn. Er zijn steeds meer bedrijven die het grootste deel van hun klanten via een podcast binnenkrijgen. 

Maak een content kalender

Bij het maken van een podcast zijn er verschillende zaken waar je op moet letten en het uitgangspunt moet altijd zijn ‚wat is mijn doel en wat is de doelgroep?’ Als je dit hebt vastgesteld, dan kun je gaan bedenken wat interessant is voor deze doelgroep om over te praten. Ook moet je aan het begin beslissen wat voor format je wil gaan gebruiken. Worden het interviews, of juist meer colleges, waarbij je kennis gaat overbrengen? Als je deze zaken hebt bepaalt, kun je een planning gaan maken, een zogenaamde contentkalender. Het is namelijk belangrijk bij een podcast serie, dat er regelmatig nieuwe afleveringen verschijnen, anders is het onmogelijk om een groep aan je te verbinden.

Opnemen met je telefoon

Voor de opname van een podcast bestaat geen standaard tool. Veel mensen gebruiken hun iPhone hiervoor. Er zijn verschillende dictafoon- of voicerecorder-apps te  downloaden als je je telefoon hiervoor wil gebruiken. Will je in een interview format gaan werken, dan is het verstandig om één of twee microfoons te kopen. Die hoeven niet duur te zijn, en kun je aansluiten op je telefoon en zo het gesprek opnemen. Je kunt een aflevering ook op afstand opnemen. Gebruik bijvoorbeeld Zoom, Microsoft Teams of Skype. Met Skype recorder of call recorder kun je het gesprek vervolgens opnemen.

Software om je podcast te maken

Voor het bewerken van je opnames heb je gratis programma’s als Audacity, Adobe Audition en Garageband (alleen voor Mac-gebruikers). Je kunt hiermee fragmenten knippen, geluidseffecten toevoegen en verschillende opnames achter elkaar zetten. In deze apps kun je een vaste intro en outro met muziek opnemen en toevoegen aan al je podcasts. Bovendien hebben ze de optie om je podcast als bestand op te slaan. Al deze programma’s zijn erg gebruiksvriendelijk en heb je in een handomdraai onder de knie.

Online werkruimte voor je podcast

Om jouw podcast online te zetten heb je ‘hosting’ nodig, online werkruimte. Die wordt gefaciliteerd door een dienstverlener, een host. Deze host slaat jouw podcast online op en creëert een zogeheten ‘rss-feed’, een internettaal die zorgt dat anderen de informatie van jouw pagina makkelijk kunnen lezen. Vooral gebruikt bij pagina’s die vaak verversen als nieuwspagina’s of blogs. Deze feed heb je nodig om je podcast te publiceren op bijvoorbeeld Spotify, iTunes, Apple Podcast of je eigen website. Je hebt gratis en (deels) betaalde hosts, zoals Soundcloud en Podbean. Maak een account aan en upload je audiobestand, titel en informatie. Het kan even duren voor je podcast online staat, omdat deze eerst gecheckt wordt door de verschillende platformen.

Zorg dat je podcast onder de aandacht komt

Als je podcast klaar is, wil je dat deze onder de aandacht komt bij je doelgroep. Je kunt deze dan op je website zetten en delen via je social media kanalen. Google hecht waarde aan de hoeveelheid content die je deelt. Ook kun je zo je lezers die je podcast nog niet kennen bereiken. Een andere optie is transcripten, wat betekent dat je de hele aflevering uitschrijft in een blog of artikel. De kans is groter dat Google je dan hoger in de zoekresultaten rankt. 

Benoem je podcast op de juiste manier voor een goede vindbaarheid

Naast vindbaar zijn in Google, wil je ook opvallen op platformen als Spotify en iTunes. Maak daarom een logo en gebruik een cover, zo maak je jouw podcast aantrekkelijk om te zien en maak je jezelf herkenbaar. Benoem in de naam van je podcast het woordje podcast, voorbeeld: De barbecue podcast. Benoem in de titel het onderwerp en gebruik woorden waar de betreffende aflevering over gaat. Vraag om reviews in iTunes, zo krijg je een hogere ranking. Geef daarnaast een genre aan en als het kan ook een subgenre, om goed vindbaar te zijn op onderwerp.

Previous «
Next »