Tips om meer klanten aan je te binden

  • Flex
  • Comments Off

Ondernemers maken er geen geheim van dat ze meer klanten willen. Het zorgt namelijk voor het bestaansrecht én groei van het bedrijf. Om klanten aan je te kunnen binden, zul je relevant moeten zijn en de klant op de eerste plaats moeten zetten. Verdiep je beter in wie zij zijn en wat ze precies willen. Maar dit is natuurlijk lastiger gezegd dan gedaan. Daarom geven wij je graag een aantal tips hoe je meer klanten aan je kunt binden. 

Bepaal je onderscheidende kracht 

Stap één bij klantenbinding is dat je nagaat wat de onderscheidende kracht van jouw merk is ten opzichte van de concurrentie. Tegenwoordig is de concurrentie moordend en hebben klanten onwijs veel keuze. Ze kiezen dan ook het merk dat het beste bij hen past. Laat hen daarom weten waarom ze nu precies voor jou moeten kiezen. Kijk hierbij naar de kern van je organisatie en maak geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Blijf dichtbij jezelf en draag een consequent beeld uit. Je product of dienst hoeft niet eens uniek te zijn, als je maar kunt benoemen wat je precies hiermee toevoegt aan het leven van de klant. 

Acquisitie 

In de meeste gevallen komen nieuwe klanten niet zomaar aan je deur kloppen, maar zul je hier zelf ook actief naar op zoek moeten gaan. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je eerst zoeken in je eigen netwerk of hier misschien potentiële klanten tussen zitten of vragen in je huidige klantenbestand of zij nog relaties hebben waarvoor je iets kunt betekenen. Maar je kunt ook investeren in acquisitie, waarbij je klanten direct gaat benaderen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van verschillende bedrijven bellen met een verkoopgesprek, maar ook door jezelf te promoten op beurzen en netwerkevenementen.  

Loyaliteitsprogramma 

Bijvoorbeeld door middel van een loyaliteitsprogramma. Dit zijn als het ware activiteiten die erop gericht zijn klanten te binden en hen aan te zetten tot herhalingsaankopen. Deze activiteiten bestaan meestal uit het aanbieden van voordeelacties of cadeautjes. Hiernaast kunnen loyaliteitsprogramma’s ook bestaan uit spaaracties, bijvoorbeeld door het inzetten van een spaarkaart en koopzegels. Hiermee worden klanten beloond door hun frequente aankopen. Een loyaliteitsprogramma werkt voornamelijk psychologisch. Klanten hebben zelf gespaard voor de korting, dus in principe betalen zij het verkregen cadeau of korting zelf. Natuurlijk hangt de beloning af van de branche van het bedrijf. Bij een supermarkt kun je bijvoorbeeld sparen voor een dagje Efteling, maar bij een marketingbureau zal de korting eerder bestaan uit een gratis dienst of advies. 

Previous «
Next »