• Homepage
  • >
  • ondernemen
  • >
  • Waar moet je aan denken als je promotiemateriaal voor je bedrijf gaat laten maken?

Waar moet je aan denken als je promotiemateriaal voor je bedrijf gaat laten maken?

  • Flex
  • Comments Off
promotiemateriaal

Het hebben van een eigen bedrijf gaat niet vanzelf, maar er komt een hoop bij kijken. Sterker nog, je krijgt met de meest uiteenlopende zaken te maken. Naast belangrijke onderwerpen als personeel aannemen en belastingen betalen, moet je ook denken aan een goede marketing, waarbij de juiste promotietechnieken van groot belang zijn. Welgekozen en prikkelende promotiematerialen kunnen de naamsbekendheid van je bedrijf dan ook op meerdere manieren ondersteunen en dat bedrijf laten groeien. Met deze tips kies je makkelijk de juiste promotiematerialen voor jouw onderneming.

Promotiemateriaal, het kan echt van alles zijn, van stickers tot keycords. Ook het visitekaartje is er een voorbeeld van, net als relatiegeschenken, buitenreclame, vlaggen en natuurlijk de bekende pennen. In essentie gebruiken we deze producten om de naamsbekendheid te vergroten. 

Houd rekening met de branche waarin jij werkt

De keuze in promotiematerialen is in grote mate afhankelijk van de branche waarin je bedrijf werkt. Iedere branche heeft passende, en minder goed passende materialen, die gebruikt kunnen worden. Werk je bijvoorbeeld in de kledingindustrie, dan hebben katoenen tasjes bijvoorbeeld een meerwaarde en zijn een beter promotiemiddel dan de bekende bedrukte pennen. Een sportschool zal misschien eerder kiezen voor het bedrukken van handdoeken en een horeca onderneming heeft op zijn beurt weer meer aan bedrukte bierviltjes.

De promotiematerialen moeten niet alleen bij de branche, maar uiteraard ook juist bij het bedrijf passen. Welke kernwaarden heeft de onderneming, en welke missie en visie zijn van toepassing? Onderneem je in het duurzame segment, dan is het bijvoorbeeld belangrijk dat de promotiematerialen middels duurzame processen en materialen geproduceerd worden. Zorg dus nooit een tegenstrijdigheden tussen bedrijf en gekozen promotiematerialen.

De kracht van interne promotiematerialen

Door gebruik te maken van een combinatie van externe en interne promotiematerialen vergroot je het mogelijke bereik, en hiermee de impact die de promotiematerialen zullen hebben op de onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een intern magazine, dat zowel door medewerkers als bezoekende klanten gelezen en meegenomen kan worden. Maar ook bedrukte pennen, aanstekers of andere handige ‘meenemers’ kunnen voor een onverwacht groot bereik zorgen. Daarnaast zijn er ook nog promotiematerialen voor speciale gelegenheden aan te schaffen. Denk hierbij aan posters en flyers voor een beurs, of leuke give-aways voor een relatie evenement.

Wat is de functie van het promotiemateriaal?

Welke functie moet het promotiemateriaal hebben? Is het een leuke give-away om klantrelaties te onderhouden, of is het een tool om nieuwe klanten aan de onderneming te binden? Zo zijn bedrukte kerstballen bijvoorbeeld erg leuk als kerstgeschenk, maar zijn visitekaartjes en posters of flyers weer uitermate geschikt voor de werving van nieuwe klanten.

Deze posters, flyers en visitekaartjes zijn daarbij ook een basis voor de onderneming. Zodra een huisstijl ontwikkeld is kan deze direct doorgevoerd worden op deze basis materialen. Deze basis materialen zorgen ervoor dat de onderneming ten alle tijden gepromoot kan worden. Een visitekaartje kan natuurlijk uitgedeeld worden tijdens een zakelijke lunch, en een flyer kan als standaard promotiemateriaal op de toonbank liggen.

Ook in deze digitale tijd blijven traditionele communicatievormen belangrijk

Hoewel we inmiddels leven in een tijd waar digitale informatie misschien wel de belangrijkste vorm van informatie is, bestaat er nog altijd ruimte voor meer traditionele communicatievormen. Marketing, sales en andere communicatie uitingen verlopen nog altijd via diverse kanalen, waaronder fysiek en offline. Zo heeft vrijwel geen enkel bedrijf zich gewaagd aan het niet langer drukken van visitekaartjes: het blijft een belangrijk onderdeel. Datzelfde geldt voor buitenreclame, vlaggen, relatiegeschenken en nog veel meer.

Kies ten alle tijden voor kwaliteit

Promotiemateriaal kan behoorlijk aan de prijs zijn, maar dan krijg je er normaal gesproken ook kwaliteit voor. Kies altijd voor kwaliteit, want promotiemateriaal van middelmatige kwaliteit straalt ook af op je merk. Sterker nog, het kan averechtse effecten hebben op de beeldvorming van je bedrijf. Bezuinig dus niet op de kwaliteit van je promo materialen, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker weet dat het van topkwaliteit is.

En dus is de partner die je kiest voor de productie van het promotiemateriaal van groot belang. Er zijn een groot aantal partijen die hierbij kunnen assisteren, maar lang niet allemaal halen ze het gewenste niveau. Kies het liefst voor een partij met veel ervaring, het liefst in diverse soorten promotiematerialen. Zelfs wanneer je zelf slechts standaard promotiemateriaal nodig hebt, is een dergelijke vorm van ervaring bijzonder nuttig: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en vanuit diverse invalshoeken kan kijken, maar ook weet hoe het kwaliteit moet waarborgen. Met een dergelijke partij als partner behaald je daadwerkelijk je doelen met het promotiemateriaal!

Previous «
Next »