Zo organiseer je een open dag voor jouw bedrijf!

  • Flex
  • Comments Off
open dag organiseren

Heb jij er ooit al wel eens aan gedacht om een open dag voor je bedrijf te organiseren? Dit soort evenementen kunnen jouw onderneming namelijk een boost. Open dagen spreken verschillende doelgroepen aan, brengen mensen in beweging en betrekken ze bij de strategie en ambitie van je bedrijf. Natuurlijk moet je een hoop organiseren en ligt het helemaal aan je bedrijf en ambitie hoeveel dat is. Voor sommige open dagen zul je megafoons huren moeten, en voor andere allerlei aankleding, of juist een budget voor het inhuren van professionals. Hoe dan ook, een open dag organiseer je niet zo maar. Gelukkig helpen wij je in deze blog daarmee.

Wil jij ook een open dag organiseren? Ideeën en mogelijkheden hiervoor zijn er genoeg. Een open dag organiseren kost flink wat tijd, geld en mankracht. Daarom is het slim om jouw evenement optimaal te benutten en de organisatie professioneel aan te pakken. Zo organiseer je een open dag die niet alleen geslaagd is, maar bovendien bijdraagt aan de doelstellingen die je als bedrijf wilt bereiken. Voor elk bedrijf zal dit anders zijn, dus begin met het opstellen van die doelen. 

Bepaal je strategie

Bij het organiseren van een open dag of open huis komt veel kijken. Om ervoor te zorgen dat je niets vergeet, zijn er een aantal fases die je in het oog moet houden. Begin op tijd met het bepalen van een strategie. Stel jezelf hierbij de volgende vragen. Wat is de ambitie? Wat is het doel van de open dag?  Wie zijn de doelgroepen? Bijvoorbeeld: potentiële medewerkers, familie van medewerkers, pers, relaties of klanten. 
 

Ook is het belangrijk om te bepalen wie de open dag gaat organiseren. Hiervoor ga je een team samenstellen met daarin zowel medewerkers van je bedrijf als externe experts. Maak gebruik van ieders sterke kanten. Zorg bovendien voor een duidelijke taakverdeling.

Wat voor activiteiten gaan er plaatsvinden op de open dag? En wat wil je laten zien? Zet per doelgroep de doelstellingen op een rij. Formuleer vervolgens hoe je hier invulling aan gaat geven. Zo creëer je een open dag die elke doelgroep aanspreekt.

Over welke communicatiemiddelen beschikt je bedrijf?

Inventariseer over welke communicatiemiddelen je bedrijf beschikt en hoe je deze in kunt zetten voor de open dag. Denk daarbij aan een nieuwsbrief of personeelsmagazine, een website, social media en perscontacten. Betrek ook collega’s. Zij zijn de belangrijkste ambassadeurs voor jouw organisatie. Zorg er daarnaast voor dat je relatiebestand up-to-date is.

De organisatie zelf

Zorg ervoor dat de uitstraling en programma-invulling passen bij de ambities van de open dag. Maak keuzes voor bijvoorbeeld een uitnodiging, entertainment, activiteiten en catering die bijdragen aan het doel en de verschillende doelgroepen aan zullen spreken.

Zorg dat je naderhand een analyse maakt

Door doelen meetbaar te maken, zorg je dat de open dag nog meer waarde heeft. Voer voorafgaand een 0-meting uit. Zo kun je na het event goed analyseren wat de open dag je bedrijf heeft opgeleverd.

De redenen om een open dag te organiseren

Dan nog even een duidelijk overzicht van de redenen om een open dag te organiseren:

– Je verstevigt de band met klanten en relaties 

– Je vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf en verbetert je imago 
– Je zorgt voor verbondenheid en gemotiveerd personeel 
– Je kunt potentiële nieuwe medewerkers werven met een open dag
– Je bouwt aan een goede relatie met mensen uit de omgeving 

Previous «
Next »