De kunst van het delegeren

  • Rogier
  • Comments Off
alles over delegeren

Goede leiders weten hoe ze moeten delegeren zonder te micromanagen. Deze aspecten van delegeren kunnen een team effectiever maken. Delegeren is wanneer een manager taken toewijst aan andere teamleden. De drie elementen van delegatie zijn autoriteit, verantwoordelijkheid en verantwoording. Verschillende tools kunnen je helpen om goed te delegeren, net als je team leren hoe ze bepaalde taken moeten uitvoeren. Je moet taken delegeren waarvan je weet dat iemand anders in jouw team deze beter kan doen. Dit artikel is bedoeld voor managers die hun delegatie vaardigheden willen perfectioneren.

Als manager heb je veel verantwoordelijkheden die soms overweldigend kunnen zijn, maar daarom heb je een team. Je hoeft niet alles alleen te doen. Veel nieuwe managers worstelen met deze overgang, omdat ze het gevoel hebben dat ze nog elke kleine opdracht op hun takenlijst moeten uitvoeren. Om een ​​effectieve leider te zijn, is het echter belangrijk om de kunst van het delegeren te leren.

Of je nu net bent gepromoveerd of al een tijdje een team leidt, je moet begrijpen dat effectief delegeren goed is voor de productiviteit van je team en die van jou, en je team zelfs kan helpen nieuwe vaardigheden te leren en tegelijkertijd een cultuur van vertrouwen op te bouwen. .

Wat is delegatie?

Delegatie is wanneer managers hun autoriteit gebruiken om verantwoordelijkheid toe te wijzen aan anderen op hun werkplek, zoals hun directe ondergeschikten of collega’s. Het delegeren van taken is belangrijk omdat de strategische planning op hoger niveau waarvoor je verantwoordelijk bent tijd en energie kost. Je zult geen van beide hebben als je vastloopt met drukwerk.

kunst van het delegeren

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een marketingdirecteur bent die toezicht houdt op een e-mailcampagne voor een groep klanten. Voordat de campagne kan beginnen, moet je de inhoud maken, de afbeeldingen ontwerpen en een e-maillijst van de doelgroep samenstellen. Vervolgens moet de campagne worden toegevoegd aan e-mail marketing software zoals iContact of Mailchimp. Bij het delegeren van taken voor deze campagne moet een goede manager gedetailleerde instructies sturen via e-mail of een delegatietool. Zorg ervoor dat je de visie en doelen in de instructies opneemt. In dit voorbeeld zijn de volgende medewerkers perfect om te assisteren bij de campagne:

– Grafisch ontwerper: Ontwerpt afbeeldingen

– Copywriter: schrijft en bewerkt inhoud, inclusief de onderwerp regel

– Marketing specialist: haalt de e-maillijst uit een bron, zoals Salesforce of een andere tool voor klantrelatiebeheer (CRM).

Zodra elk lid van het team hun toegewezen taak heeft voltooid, moeten ze deze ter beoordeling naar je opsturen. Vervolgens leg je alle stukjes bij elkaar en plan je de implementatie van de e-mailcampagne. Klinkt de bovenstaande campagne als een campagne die je zelf zou voeren? 

Er zijn drie hoofdaspecten van het delegeren van verantwoordelijkheid, ook wel bekend als de elementen van delegatie:

Autoriteit: Dit verwijst naar het recht van een manager om werknemers te sturen om bepaalde taken uit te voeren binnen de reikwijdte van hun team. Dit betekent dat de manager gezag heeft over de ondergeschikte. Voorafgaand aan het toewijzen van taken, moeten managers hun autoriteit gebruiken om de vaardigheden van hun ondergeschikten te beoordelen en zich ervan bewust te zijn dat ondergeschikten soms training nodig hebben. Als autoriteitsfiguur moet je je ook gedragen als een leider en micromanaging vermijden.

De kunst van het delegeren

Verantwoordelijkheid: Dit is de verplichting die een ondergeschikte heeft om de aan hem toegewezen taken met succes te voltooien. Een management figuur geeft een bepaald niveau van vertrouwen door aan een ondergeschikte om taken effectief uit te voeren.

Verantwoording: voor een succesvolle delegatie moeten ondergeschikten verantwoordelijk zijn voor de taken die hen zijn toegewezen. Met of zonder de hulp van een delegatie tool moeten ondergeschikten managers voorzien van updates over hun workflow. Managers moeten ook verantwoording afleggen over de richting die ze geven; als de aanwijzingen niet duidelijk zijn, kunnen managers niet verwachten dat ondergeschikten succesvol zullen zijn.

Lees ook: Wat is de meest effectieve manier van personeel inwerken?

Previous «
Next »