Een eerste ontmoeting met een potentiële klant

  • Flex
  • Comments Off

Je bent helemaal klaar om naar een potentiële klant te stappen. De eerste contacten zijn telefonisch of per mail gelegd en nu ga je (misschien) toekomstige klant persoonlijk bezoeken. Dit is altijd een spannend moment. En het spreekwoord ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ is hier zeker op zijn plaats! Hoe bereid je je het beste voor op dit bezoek? Wat neem je allemaal mee buiten je eigen kennis en verkoopargumenten? Wij hebben een paar nuttige tips voor jou verzameld.

Luisteren is belangrijk

Uiteraard wil je graag je producten zo goed mogelijk presenteren. Je neemt folders en prijslijsten en dergelijke mee. Maar het is in de eerste plaats belangrijk om te luisteren naar de behoeften van je klant. Een notitieblok en pen zijn daarom onontbeerlijk. Zelfs in de huidige digitale wereld verkiezen veel klanten dat er gewoon op een notitieblok wordt genoteerd. Het stoort hen enorm dat er iemand voor hen zit en (vrij onpersoonlijk) zit te tokkelen op een PC. Een computer is handig voor presentaties of als je iets moet opzoeken. Maar in een goed persoonlijk gesprek schept een PC nog altijd een afstand tussen jou en de klant. Luister naar wat je klant te vertellen heeft, noteer goed en ga pas dan voorstellen doen. Dit is een gouden regel in verkooptechnieken.

Profileer je bedrijf

Als je voor het eerst bij een klant binnenstapt, is het belangrijk dat hij je logo en bedrijfskleuren zoveel mogelijk te zien krijgt. Het is bewezen dat hoe vaker je iets ziet, hoe sneller het in je gedachten blijft hangen. Dit was trouwens de grote strategie van reclamevoering bij Coca-Cola. Zorg ervoor dat er op al je items je bedrijfsnaam en logo gedrukt staat. Drukland.nl levert bijvoorbeeld goedkoop drukwerk, zodat je op alle fronten je bedrijft kunt profileren. Haal je bij je potentiële klant je notitieblok boven? Zorg dan dat het er een is mét je bedrijfsgegevens op. Laat folders en visitekaartjes achter bij je toekomstige klant. Geef je hem iets af in een briefomslag of in een ringmap? Of laat quasi-nonchalant een blokje post-its achter bij de receptie van dat bedrijf. Zorg ervoor dat al dit materiaal gepersonaliseerd is met de gegevens van jouw firma. Denk erom: laat je sporen na. Dat maakt het de klant makkelijker om terug contact met je op te nemen.

Previous «
Next »