Een eigen koeriersbedrijf beginnen, wat komt daar bij kijken?

  • Flex
  • Comments Off
eigen couriersdienst beginnen

Waar veel bedrijven veel last hebben van de Coronacrisis en hun omzetten zien dalen en de reserves zien slinken, floreren koeriersdiensten als nooit tevoren. Mensen zitten veel meer thuis en mijden de winkelstraten. dit alles resulteert in een enorme stijging in het aantal online bestellingen. Dit resulteert in een grote vraag naar chauffeurs, maar waarom zou je niet gewoon voor jezelf beginnen. Zelf je route kiezen en bepalen hoe je de goederen snel, veilig en voordelig bij je klant aflevert. Ga je aan de slag als zelfstandig koerier of bezorger? Dit zijn de spelregels.

Alle relevante zaken voor het beginnen van een koeriersdienst op een rijtje

Hieronder bespreken we de meest relevante zaken omtrent het opzetten van een eigen koeriersbedrijf. Dit gaat dus over het vervoer van goederen en pakketten over de weg. Voor het vervoer van mensen, zoals een taxibedrijf doet, gelden weer heel andere regels en heb je tegenwoordig bijvoorbeeld een taxipas nodig. De sector transport en logistiek is een van de branches met de meeste wet- en regelgeving. Welke regels voor jou gelden, hangt af van je voertuig, de goederen die je vervoert en de landen waar je naar reist.

Online bestellingen extra boost door Corona

Uiteraard werd de online markt al steeds groter, maar door de Corona crisis heeft deze nog een extra boost gekregen. Waar het ons op allerlei manieren al makkelijker werd gemaakt door bijvoorbeeld achteraf betalen, sterke price points en snelle levering, zorge de pandemie er ook nog eens voor dat we de winkelstraat niet in wilden. Pakketdiensten als PostNL, DHL en UPS moesten binnen en buiten hun bedrijf op zoek naar nieuwe chauffeurs om die tsunami aan orders te verwerken. Dus waarom dan niet zelf aan de slag?

Wat is een koerier precies?

Een zelfstandig koerier vervoert tegen betaling goederen in opdracht van iemand anders. Voor de wet ben je dan een beroepsgoederenvervoerder, ook al noemen zzp’ers zich meestal een koerier of pakketbezorger. Besef echter wel dat je voor de wet als koerier geen ‘eigen vervoerder’ bent. Een eigen vervoerder vervoert namelijk voor eigen rekening goederen van, of voor, het eigen bedrijf. Het transport is ondersteunend en hangt nauw samen met de hoofdactiviteit van het bedrijf. Bijvoorbeeld een cateraar die maaltijden, kookspullen en servies bezorgt bij klanten. Voor eigen vervoer binnen en buiten de Europese Unie heb je géén vergunning nodig.

Bestemmingen buiten de EU

Als de bestemming buiten de Europese Unie ligt, heb je soms een transportvergunning of ritmachtiging nodig. De exacte eisen verschillen per land, dus let daar goed op. Door de Brexit kun je voor het Verenigd Koninkrijk je tot eind 2020 gebruikmaken van de transportvergunning. De gevolgen van de afscheiding van de Europese Unie voor vervoerders kun je volgen op de website van het NIWO.

Cabotage

Wil je als Nederlandse koerier goederen gaan bezorgen tussen een vertrekpunt en een eindpunt in een andere EU-lidstaat, dan is er sprake van cabotage. Je mag maximaal 3 opeenvolgende cabotageritten maken. Vervolgens moet je eerst die lidstaat verlaten, voordat je weer nieuwe cabotageritten mag aannemen in dat land. Dit is een gevolg van de Europese regelgeving.

Soort goederen bepaalt regelgeving

Uiteraard geldt voor elk soort transport weer andere regelgeving en uiteraard is wat dat betreft een pakketdienst het meest eenvoudig. Zo moet je als vervoerder van levensmiddelen of bewerkte etenswaren werken met een voedselveiligheidsplan. De systematiek voor het opstellen van zo’n plan wordt ook wel Hazard Analysis Critical Control Points (HACCP) genoemd. Transport en Logistiek Nederland heeft voor transporteurs van levensmiddelen een speciale code opgesteld. Als je die code correct toepast, voldoe je aan de eisen van voedselveiligheid. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert de naleving van deze regels en doet dit erg streng. Lees je dus goed in als je dit soort vervoer wil gaan doen.

Het vervoer zelf

Koeriers bezorgen hun goederen meestal in een bestelauto of bestelbus. Dat zijn motorvoertuigen die ingericht zijn voor goederenvervoer met een laadvermogen (inclusief dat van de aanlegger of oplegger) van maximaal 750 kg. Het totale gewicht van de auto plus belading mag niet meer dan 3.500 kg zijn. Zulke bestelwagens mag je besturen als je minimaal over een geldig rijbewijs B beschikt. Over het algemeen zul je niet snel over dat gewicht heen gaan, behalve als je vooral zware vrachten vervoerd. Let dan goed op het totaal gewicht, want transporteurs worden steeds vaker gecontroleerd en als je wagen te zwaar wordt bevonden, dan mag je niet verder tot je onder het toegestane gewicht zit. Dit kan een hoop tijd en geld kosten.

Previous «
Next »