Hoe B2B en B2C één beginnen te worden.

  • Flex
  • Comments Off
b2b2c

Veel bedrijven richten zich óf op B2B-klanten óf op B2C-klanten. Simpelweg: je richt je op particulieren of op bedrijven. Steeds vaker zie je echter dat deze twee segmenten op een bijna natuurlijke manier samensmelten. Hiervoor werd een nieuwe term in het leven geroepen; B2B2C, maar wat betekent dat eigenlijk en wat zijn de voordelen ervan?

Business-to-Business-to-Consumer

Waar B2C staat voor Business-to-Consumer en B2B voor Business-to-Business staat, kun je waarschijnlijk al raden dat B2B2C staat voor Business-to-Business-to-Consumer. Bij het B2B2C-model helpt het ene bedrijf het andere bedrijf in het leveren van een product of dienst aan een consument. De twee bedrijven werken vervolgens doorgaans samen aan de promotie van het dienst of product. Een voorbeeld hiervan is dat je bijvoorbeeld in de MediaMarkt wel eens verkopers van bepaalde energiemaatschappijen tegen komt. Elektronische apparaten verbruiken energie en daar kun je wellicht op besparen via een andere leverancier, dus de connectie lijkt daarmee logisch.

Bij het B2B2C-model probeer je als bedrijf zijnde nieuwe klanten aan te trekken vanuit de doelgroep van een ander bedrijf. Zo probeert de energiemaatschappij een energiecontract te verkopen aan de bezoekers van de MediaMarkt. 

Het model wordt echter veel frequenter gebruikt in de e-commerce wereld en zijn de offline voorbeelden nog schaars. In essentie zijn online marketing specialisaties zoals lead generation en affiliate marketing al vormen van het B2B2C-model. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde grote blogs en websites die je alles vertellen over een bepaald product of bijvoorbeeld energieleveranciers vergelijken. Jij geeft aan wat jouw wensen en gegevens zijn en bekijkt zo wat de beste energieleverancier voor jou is. Je vraagt het energiecontract aan en je gegevens worden vervolgens doorgezet naar de energieleverancier. Als consument betaal je vervolgens je maandelijkse energietarief aan de energieleverancier, maar de website waar je ooit prijzen hebt vergeleken krijgt een vergoeding omdat ze jou richting die energieleverancier hebben gestuurd. Een typisch voorbeeld van affiliate marketing. Beide partijen verdienen zo aan die ene klant.

Voordelen en gevaren van het B2B2C-model

Het B2B2C-model kent veel voordelen, waarvan de grootste het vergroten van je doelgroep is tegen doorgaans relatief lage kosten. Het betreft doorgaans een perfomance based samenwerking, waardoor er geen kosten zijn zolang er geen inkomsten tegenover staan.

Het komt echter niet helemaal zonder risico’s. Zo is het voor de klant niet altijd duidelijk dat het niet met één, maar met twee partijen te maken heeft, wat voor verwarring kan zorgen. Daarnaast moet je goed opletten dat je niet in strijd bent met de AVG-regels. Vaak worden er namelijk klantengegevens uitgewisseld tussen twee bedrijven, wat niet altijd legaal is. Zeker niet als de klant zich hier niet van bewust is. Begin je bijvoorbeeld met affiliate marketing of het vergaren van leads, dan is een goede privacyverklaring absoluut noodzakelijk. 

Previous «
Next »