Elektrisch rijden in 2020, wat is er veranderd?

  • Flex
  • Comments Off
elektrisch rijden 2020

Sinds de eerste serieuze invoering van de elektrische auto in Nederland zijn er belastingvoordelen voor gecreëerd. Zo is er nog nooit motorrijtuigen belasting geheven op deze auto’s. Het is echter wel zo, dat de financiële voordelen in de loop der jaren iets minder zijn geworden. Echter: transport veroorzaakt een kwart van alle schadelijke CO2-uitstoot en het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog maar schone auto’s rondrijden in Nederland. Elektrische auto’s zijn schoon en moeten voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar zijn. Daarom biedt het kabinet ook de aankomende jaren belastingvoordelen aan bezitters van elektrische auto’s. Wij hebben even voor je gecheckt welke voordelen er nog wel zijn en hoe die eventueel veranderd zijn ten opzichte van vorig jaar.

Motorrijtuigenbelasting

Ook tot 2025 hoeft er geen motorrijtuigenbelasting (mrb) betaald te worden over elektrische auto’s. Vanaf dat jaar ga je wel mrb betalen. In 2025 betaal je echter maar een kwart van de mrb. Pas vanaf 2026 betaal je als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor auto’s die zakelijk worden gereden is de bijtelling wel gestegen in vergelijking tot 2019. Ondanks deze verhoging blijft de bijtelling voor elektrische auto’s een stuk lager dan voor diesel- of benzine auto’s. Heb je een zogenaamde plug-in hybride? Dan krijg je op het moment een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting. Dit voordeel wordt ook verlengd tot 2025. In 2025 is de korting op de mrb nog 25%. Vanaf 2026 betaal je ook als bezitter van een plug-in hybride de volledige belasting hierover.

Kosten van de aanschaf (BPM)

Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) is een indirecte belasting die moet worden betaald wanneer een personenauto, bestelauto of motorrijwiel in Nederland geregistreerd wordt. Dit komt er dus op neer dat je BPM moet betalen bij de aanschaf van een nieuwe auto, of bij het invoeren ervan. Kopers van een nieuwe elektrische auto hoeven op dit moment echter geen aanschafbelasting (bpm) te betalen. Ook dit voordeel wordt verlengd tot 2025. Koop je in 2025 een nieuwe elektrische auto? Dan betaal je hiervoor eenmalig een bedrag van € 360 per auto aan bpm. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

Bijtelling iets omhoog

Rijdt je een auto van de zaak en gebruik je die ook privé? Dan betaal je daar belasting over, dit is de zogenaamde bijtelling. Vanaf 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische leaseauto’s stapsgewijs omhoog. Per 2020 is de bijtelling van 4% naar 8% over de catalogusprijs van de auto gestegen. Is de catalogusprijs hoger dan € 45.000? Dan geldt vanaf € 45.000 22% bijtelling. Nu is dit nog vanaf € 50.000. In de jaren erna gaat het bijtellingspercentage nog iets verder omhoog. Ook bij het leasen van een elektrische auto moet je natuurlijk rekening houden met de bijtellingsregeling.

Nieuwe subsidie ter stimulatie van aankoop

Sinds mei van dit jaar komen particulieren bij lease of aanschaf van een nieuwe elektrische auto in aanmerking voor een subsidie van 4000 euro, voor een gebruikte auto is dat de helft van dat bedrag. De Nederlandse regering wil hiermee ‘schoon vervoer stimuleren en toegankelijk maken.’ Vanaf 1 juli kunnen particulieren de aanvraag hiervoor indienen. Het kabinet hoopt op deze manier de verkoop van deze auto’s te stimuleren, vooral ook omdat op het moment mensen de aanschaf van een auto door Corona blijven uitstellen.

Veel voordelen en steeds beter

Elektrische auto’s zijn voordelig in gebruik en onderhoud. Ze stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit en zijn beter voor het klimaat en de schone lucht in de stad. Bovendien worden ze door steeds schonere productie en vergroening van elektriciteit steeds minder belastend voor het milieu. Door betere accu’s neemt ook de actieradius toe, waardoor steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden. Op de site van Milieu Centraal kun je zelf in een paar stappen ontdekken of elektrisch rijden voor jou interessant is.

Previous «
Next »