Het effect van relatiegeschenken

  • Flex
  • Comments Off
het effect van relatiegeschenken

Er zijn ontzettend veel artikelen die ingezet kunnen worden als relatiegeschenk. Denk hierbij aan tassen, pennen, schrijfwaren en bedrukte USB sticks. Veel bedrijven zetten relatiegeschenken in, maar weten niet precies wat het effect hiervan is. Het is belangrijk dat er van tevoren goed nagedacht wordt over de inzet van een bepaald geschenk. Welk type relatiegeschenk past bij het bedrijf en/of je relaties? Wat is het doel van het relatiegeschenk? Dit zijn een aantal vragen die beantwoord moeten worden om het effect van relatiegeschenken te kunnen begrijpen.

Wat zijn relatiegeschenken?

Relatiegeschenken zijn cadeaus of presentjes die door bedrijven en organisaties uitgedeeld worden aan hun relaties, (zakelijke) klanten en werknemers. Vaak worden relatiegeschenken ingezet om relaties te bedanken voor de samenwerking, om de relatie te verbeteren en de samenwerking te bevorderen. Dit moet ervoor zorgen dat je relatie niet de overstap naar de concurrent maakt. Een kerstpakket is ook een relatiegeschenk, welke juist proactief gegeven wordt. Relatiegeschenken worden dus in verschillende situaties ingezet. De artikelen worden in de meeste gevallen bedrukt met een naam, logo of tekst van het bedrijf. Bedrukte relatiegeschenken worden door de ontvanger ontzettend gewaardeerd. Ze worden ingezet ter promotie. Het is een relatief goedkope manier om jouw doelgroep te bereiken. Als je kiest voor het juiste relatiegeschenk zullen deze regelmatig gebruikt worden, waardoor de naamsbekendheid stijgt.

Het effect

Relatiegeschenken zijn de beste manier om de naamsbekendheid van je bedrijf of organisatie te vergroten. Geschenken zoals een pen of een sleutelhanger zijn goedkope promotieartikelen. Als je potentiële klanten ontmoet, hoop je dat ze je onthouden en klant worden. Hier helpen relatiegeschenken bij. Met de inzet van het juiste artikel, wordt hij daadwerkelijke gebruikt. De ontvanger wordt hierdoor op die momenten herinnert aan jouw bedrijf of organisatie. Relatiegeschenken hebben een groter effect dan de klassieke advertenties. Uit onderzoek blijkt dat klanten positiever denken over bedrijven en organisaties waarvan ze relatiegeschenken hebben ontvangen. Tegenwoordig zien we dat er voornamelijk geïnvesteerd wordt in persoonlijke en unieke relatiegeschenken. Zo onderscheid jij jezelf. De keuze voor een relatiegeschenk verdient dus zeker de aandacht. Met bedrukte relatiegeschenken kan jij je bedrijf of organisatie laten groeien.

Mensen onthouden je bedrijf of organisatie dus beter als je relatiegeschenken inzet. Ze hebben niet alleen een positief effect op potentiële klanten, maar ook op bestaande klanten en relaties. Een bestaande klant of relatie voelt zich geneigd om loyaal te blijven aan jouw bedrijf. Belangrijk is wel dat het relatiegeschenk bij je bedrijf en/of de doelgroep moet passen.

Previous «
Next »