Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam met goed nieuws over de Nederlandse detailhandel. In oktober 2016 is zijn omzet namelijk met 5,4% gestegen ten opzichte van diezelfde maand het jaar ervoor. Gezien er vorig jaar alleen een stijging waar te nemen was bij online verkopen, zijn deze cijfers het signaal dat het economisch herstel ook bij de winkelier is aangekomen.
Het aantal individuele verkopen is in dezelfde periode met 4,9% toegenomen. Een teken dat de consument niet alleen meer koopt, maar ook dat de gekochte producten iets duurder zijn geworden. Van deze groei neemt de non-food sector het meest voor zijn rekening met een omzetstijging van 6,9%. De overduidelijke winnaars zijn de kledingzaken, die maar liefst 14,4% meer hebben omgezet dan in oktober 2015.
Dit betekent echter niet dat webwinkels nu het nakijken hebben. De totale markt van online sales groeide van oktober tot oktober namelijk met 19%. De populariteit van webwinkels neemt dus nog altijd verder toe en deze nemen ook dit jaar weer marktaandeel af van de reguliere detailhandel. Het beeld van lege etalages en winkelruimte te huur, dat men helaas in vele winkelstraten nog ziet, zal hiermee op korte termijn niet verdwijnen.
Maar juist terwijl de online handel een luis in de pels blijft van klassieke retailers, is het ontzettend goed nieuws dat de detailhandel de klanten weer in de winkels weet te krijgen. Gezien oktober buiten het hoogseizoen valt en geen feestdagen kent, geven deze cijfers goede hoop voor de decembermaand. Want hoewel er marktaandeel aan webwinkels is afgegeven, heeft de Nederlandse detailhandel de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, om zich te onderscheiden van de online handel en om meerwaarde te bieden aan de klant. Nu dit zich lijkt uit te betalen is dit niet alleen goed nieuws voor de winkelier, maar zeker ook voor de consument en voor de gezelligheid in de binnensteden.