Storytelling: verhalen vertellen als marketingstrategie

  • Rogier
  • Comments Off
storytelling als marketingstrategie

Tegenwoordig is het als bedrijf belangrijk om gevonden en gezien te worden, toch is het lastig om op te vallen tussen alle reclame en informatie die op een dag voorbij komt. Door de komst van social media worden ervaringen van klanten steeds makkelijker gedeeld, er wordt niet langer geschroomd om negatieve ervaringen met een bedrijf publiekelijk aan de kaak te stellen. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk op een positieve manier op te vallen (op sociale media). Transparantie, beleving en service worden steeds belangrijker om uw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor storytelling als marketingstrategie.

Storytelling in uw marketingstrategie

Een marketing tip voor startups is om te kijken hoe u storytelling kan verwerken in uw marketingstrategie. Wanneer u storytelling op de juiste manier inzet laat u zien dat u uw doelgroep begrijpt en weet waar zij tegenaan lopen, en nog belangrijker u laat zien hoe u dit probleem voor hen kan oplossen. Een goed verhaal verbindt emotie aan logica, als de visie van uw bedrijf klikt met de visie van een klant dan is de kans groot dat zij zich aan uw bedrijf willen binden. Een marketing tip voor startups is dan ook om van te voren te bedenken wat het verhaal is wat uw bedrijf en uw product(en) overbrengt, oftewel uw merkverhaal. Storytelling rust op geloofwaardigheid, blijf dus dicht bij de belevingswereld van uw doelgroep, zij moeten zich herkennen in uw boodschap.

Thema’s

Het kan helpen om hier thema’s bij te gebruiken die passen bij uw product of service, zo kunt u aanstippen wat u doet om duurzaamheid, snelheid, stiptheid of de leefstijl van uw klanten te verbeteren. Voor zo’n thema kunt u vervolgens kleine verhaaltjes bedenken, hoe bespaard uw bedrijf bijvoorbeeld energie en hoeveel precies? Deze verhaaltjes kunt u vervolgens met uw klanten delen in de vorm van afbeeldingen, video’s of cijfers die uw verhaal ondersteunen, bepaal de vorm vooral aan de hand van het medium waarop u het deelt. Storytelling leidt niet alleen tot sterkere klantenbinding, als u deze strategie goed aanpakt is de kans groot dat uw volgers op uw posts reageren of ze zelfs delen op hun tijdlijn, zo bereikt u een groter publiek en mogelijk nieuwe klanten.

Previous «
Next »